Profiel
Na mijn eindexamen vwo in 1991 studeerde ik o.a. Wijsbegeerte aan de universiteit. Mijn eerste zelfgebouwde website staat online sinds oktober 1998. Naast mijn werk voor Josepha.nl heb ik verschillende functies gehad bij de bij de directie Information and Technology Services (ITS) van de Universiteit Utrecht, waaronder projectleider, demand manager, en mijn huidige functie is software asset manager.
Computers
Mijn interesse in computers begon ongeveer op mijn 15e, toen we een Macintosh Classic in huis hadden. De manier waarop je alles duidelijk kon ordenen in een grafische interface was geniaal, en is nu niet meer weg te denken. Mijn eerste eigen computer had ik in 1997. Sindsdien heb ik altijd heel veel met de computer gewerkt en gespeeld. In 2003 heb ik een door mijzelf ontwikkelde computercursus gegeven voor de 'Vrijwilligersschool' van Schakels. Mijn huidige pc heb ik zelf uit losse componenten gebouwd.
Internet
In 1991 leerde ik de oprichter van Knoware kennen, één van de eerste internetproviders van Nederland. Hij was toen bezig met de oprichting, en ik hielp bij het opzetten van de administratie. Hij vertelde me heel veel over internet, en wat dat allemaal voor mogelijkheden bood. Iedereen zou haar of zijn stem kunnen laten horen, niet langer beperkt door grenzen, taboes en censuur. Ik vond vooral de community-gedachte erg fascinerend, en nu nog. In 1997 werd ik lid van een BBS, een plek waar je via een telefoonlijn digitaal berichten kon uitwisselen met anderen. Het webforum bestond toen nog niet. Een tijdje later ben ik ook lid geworden van allerlei mailgroepen. In die periode begon ik zelf websites te bouwen.
Nieuwsgierig en leergierig
Websites bouwen heb ik mezelf geleerd. Een vriendin liet me een heel simpel beginnetje zien, en vandaaruit heb ik zelf verder dingen uitgeprobeerd en gelezen. De logisch gestructureerde vorm van een website spreekt me aan; een goede site is net zo opgebouwd als een werkstuk, (wetenschappelijk) artikel of boek. Je kunt makkelijk je weg vinden en weet in een oogopslag van wie de website is en wat de eigenaar je te bieden heeft.
Projecten
Ik hou ervan iets nieuws op te zetten en het dan afgerond over te dragen aan anderen voor het onderhoud. Bij elk groot en klein project kom je onverwachte situaties tegen, en ik vind het leuk om die te onderzoeken en problemen op te lossen. Ik ben gecertificeerd voor Prince2 Practitioner (een projectmanagementmethode), wat me helpt om projecten te structureren, voor de universiteit en voor Josepha.nl.
Dienstverlenend
Ik denk graag met een ander mee om een goede oplossing te bedenken, of het nu een familielid is met een computer vol virussen waar Windows opnieuw op geïnstalleerd moet worden, een collega die graag een grote vergadering wil laten plannen, of iemand die een bedrijfje wil starten en daar een website voor wil met een eigen logo en huisstijl.
Werkervaring
Universiteit Utrecht (1 januari 2000 - heden)
- Vanaf 2016 ben ik software asset manager; samen met de faculteiten en diensten onderzoeken we de softwarebehoeften van de universiteit, stemmen we beleid, processen en systemen af en zorg ik met de applicatiebeheerders dat de juiste applicaties en licenties beschikbaar zijn op de juiste platformen.
- Van 2014-2016 was ik weer fulltime projectleider.
- Van 2010-2014 was ik demand manager ICT voor de bestuursdienst (zo'n 800 medewerkers). Ik schreef het beleidsplan en het informatieplan en de begroting en onderhield contact met de directeur en alle afdelingen om samen de IT-behoeften in te schatten en overlegde met de interne en externe leveranciers. Daarnaast was ik ook nog steeds projectleider.
- Van 2005 tot 2010 was ik managementassistent en projectleider bij de directie ICT. Ik heb voor de directie het secretariaat opgezet en gevoerd en daarnaast leid ik kleine ICT-projecten. Ook voer ik de eindredactie over de digitale nieuwsbrief, en beheer ik de website.
- Van januari 2004 tot 2006 was ik webmaster bij het Vrouwennetwerk UU en daarnaast hielp ik de andere medewerkers bij allerlei computervragen en -problemen.
- Van september 2003 tot 2007 was ik projectleider van het UU Secretaressenetwerk; ik onderzocht geschikte vormen van kennismanagement en maakte die beschikbaar, o.a. een website, een mailinglist met 380 leden en bijeenkomsten.
- Van september 2003 tot juni 2005 heb ik de fusie van twee afdelingen van de Faculteit Scheikunde gecoördineerd, vervolgens het secretariaat van de nieuwe afdeling gevoerd, en de website herzien en onderhouden.
- Van juli 2000 tot juni 2005 nam ik het initiatief tot het opzetten van een intranetsite en mailinglist voor een gebruikersgroep van de Faculteit Scheikunde. Ik heb de site en mailinglist opgezet en in die periode onderhouden.
- Van 1 januari 2000 tot september 2003 heb ik bij een nieuwe afdeling van de Faculteit Scheikunde het secretariaat opgezet en gevoerd en de website gebouwd.
Werklozenbond (1 november 1997 - april 2004), belangenvereniging in Utrecht voor mensen met een minimuminkomen. Hier heb ik de website opgezet en onderhouden, me beziggehouden met het verbeteren van de interne communicatie, politiek overleg gevoerd, redactiewerk gedaan, de ledenadministratie opgezet en gevoerd, samen met de anderen het beleid van de Werklozenbond bepaald, en een computercursus gegeven aan de andere medewerkers. Van 1998 tot april 2004 was ik lid van het bestuur (secretaris), dat werkgever is van de twee betaalde werknemers van de Werklozenbond. (Daarnaast werkten er veel vrijwilligers, en nog enkel betaalde krachten van samenwerkende organisaties.)
ADHD stichting (eind 2002 - 2006), belangenorganisatie voor mensen met ADHD. Als lid van het bestuur (secretaris) hielp ik bij het verder ontwikkelen van een visie en het uitwerken van strategieën, en maakte ik wijzigingen aan de website van de stichting. We legden contact met andere organisaties en overtuigden hen ervan gebruik te gaan maken van internationale samenwerking en kennismanagement.
Schakels (maart - mei 2003), adviesbureau voor welzijn en zorg in de provincie Utrecht. Voor dit bureau heb ik een computercursus voor vrijwilligersorganisaties opgezet en gegeven.
Vrijwilligerscentrale Utrecht (1998), advies en bemiddelingsbureau voor vrijwilligers. Ik was medewerker van de vacaturebank en ik hielp andere medewerkers bij vragen over de computer.
Knoware (1992 - 1995), beginnende internetprovider. In de beginperiode heb ik geholpen bij de opzet van de administratie, en later heb ik af en toe kleine klussen voor Knoware gedaan.
Kwaliteiten
- Taalgevoel
- Logisch en exact denken
- Ruimtelijk inzicht
- Snel, nauwkeurig, overzichtelijk en gestructureerd werken
- Makkelijk contact leggen en onderhouden
- Open, eerlijk en direct
- Creatief
- Initiatiefrijk
- Feedback kunnen geven en ontvangen
- Sterk gevoel voor rechtvaardigheid, opkomen voor anderen
Hobby’s
Muziek beluisteren, zingen (o.a. in een koor), lezen, schrijven, koken, Wikipedia bewerken.